• تاریخ : ۱۶ام تیر ۱۳۹۶
  • موضوع : متن

کوکاکولا اولین بار به‌عنوان دارو وارد بازار شد؛ اما ترکیبات آن تغییر کرد و امروزه ۹۴ نسبت مردم دنیا آن را به‌عنوان یکی از نوشیدنی‌های محبوب جهان می‌شناسند.

نوشابه‌ی‌ کوکاکولا در ســال ۱۸۸۶ و توسط یک داروساز به نام جان پمبرتون (John Pemberton) در کلمبوس جورجیا اختراع شد. این نوشیدنی ابتدا به‌عنوان دارو عرضه می‌شد و فرمول ساخت آن به‌صورت اتفاقی بعد از ترکیب شدن با آب گازدار به دست آمد. حق امیتاز این برند و فرمول ساخت این نوشیدنی که تعداد افراد کمی از آن مطلع هستند در ســال ۱۸۸۹ توسط آسا کندلر (Asa Candler) خریداری شد و او شرکت کوکاکولا را در ســال ۱۸۹۲ راه‌اندازی کرد. این شرکت امروزه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نوشیدنی و مواد غذایی جهان شناخته می‌شود و دفتر اصلی آن در شهر آتلانتا ایالت جورجیا قرار دارد. این برند نوشیدنی‌های متنوعی تولید می‌کند و جالب اســت بدانید که برندهای فانتا، دسانی، اسپرایت و کوکاکولا زیرو زیر مجموعه‌ی کوکاکولا هستند.

داســتان شکل‌گیری برند کوکاکولا

e6989b2a 21f7 4284 ae98 164bf3edfb16 داســتان برند: کوکاکولا، فرمول جادویی موفقیت

جان پمبرتون که دکتر داروساز بود بعد از شرکت در جنگ‌ جهانی و به پایان رسیدن جنگ تصمیم گرفـــــت که چیزی اختراع کند تا از نظر تجاری برایش درآمد خوبی داشته باشد. او داروهای زیادی اختراع کرد اما همه‌ی آن‌ها با شکست مواجه شدند و هیچ‌کدام از آن‌ها برای او پول‌ساز نبودند. بنابراین پمبرتون بعد از نقل مکان به آتلانتا تصمیم گرفـــــت که شانسش را در بازار نوشیدنی امتحان کند. در آن زمان نوشیدنی‌های گازدار در میان مردم محبوب بودند بنابراین درست کردن یک نوشیدنی گازدار جدید می‌توانست شانس خوبی در بازار داشته باشد و به این ترتیب نوشابه‌های کوکاکولا برای اولین بار تولید شدند. در آن زمان کوکائین و کافئین دو ماده‌ی اصلی این نوشیدنی را تشکیل می‌دادند. کوکائین از برگ کوکا (Coca) گرفـــــته می‌شد و کافئین آن نیز از دانه‌ی کولا (Kola) به دست می‌آمد. درواقع نام این نوشیدنی یعنی Coca-Cola هم از ترکیب نام دو ماده‌ی اصلی آن گرفـــــته شده اســت که حرف K در کلمه‌ی Kola برای مقاصد تجاری به حرف C تغییر کرده اســت.

فرمول ساخت نوشابه‌های کوکاکولا

423a817a 993a 4d46 a8db bffa2862116d داســتان برند: کوکاکولا، فرمول جادویی موفقیت

پمبرتون در هر گالون از شربت ۵ اونس (حدود ۱۴۲ گرم) برگ کوکا می‌ریخت که در آن زمان مقدار قابل توجهی بود. کندلر این فرمول را تغییر داد و مقدار آن را به یک دهم کاهش داد. به طوری که تخمین زده می‌شد در هر لیوان از این نوشابه ۹ میلی‌گرم از این ماده باشد. اما فرمول ساخت این نوشیدنی بازهم تغییر کرد و در ســال ۱۹۰۳ برگ کوکا به‌طور کامل از فرمول ساخت این نوشیدنی کنار گذاشته شد. دانه‌های کولا منبع کافئین هستند و به‌عنوان طعم‌دهنده اســتفاده می‌شدند. دولت آمریکا در ســال ۱۹۱۱ از این شرکت درخواســت کرد که کافئین را از نوشیدنی‌های خود حذف کند. اما دادگاه به نفع شرکت کوکاکولا رای داد و تنها شرط آن‌ها این بود که باید از این به بعد نام کافئین و مقدار آن را در لیست مواد تشکیل دهنده در پشت بسته‌بندی محصولات درج کنند.

در آن زمان هر لیوان از نوشابه‌های کوکاکولا ۵ سنت قیمت داشت و روزانه به‌طور متوسط ۹ لیوان نوشابه در آتلانتا فروخته می‌شد. امروز تخمین زده می‌شود که میزان فطریقه روزانه‌ی این نوشابه ۱.۹ میلیارد بطری در سراسر جهان اســت. پمبرتون هیچ دانشی در مورد بازاریابی نداشت و ثبت فرمول ساخت این نوشیدنی و طراحی لوگوی آن را فرنک رابینسون (Frank Robinson) بر عهده گرفـــــت. جالب اســت بدانید امروزه نیز لوگوی این برند به همان صورت نوشته می‌شود. کندلر در ســال ۱۸۸۹ حق امتیاز و فرمول سری ساخت این نوشابه‌ها را به مبلغ حدود ۲ هزار و سیصد دلار از پمبرتون خرید. کندلر اولین مدیرعامل شرکت کوکاکولا اســت و توانست این برند را به طور رسمی وارد دنیای تجارت کند. پمبرتون در ســال ۱۸۸۸ از دنیا رفـــــت و هرگز نتوانست شاهد موفقیت چشم‌گیر اختراع خود باشد.

8c7d2bcf 5f6f 4f5e b267 5cf7b2168d89 داســتان برند: کوکاکولا، فرمول جادویی موفقیت

آسا کندلر یک مرد موفق اهل تجارت بود که توانست کوکاکولا را از یک اختراع تبدیل به یک تجارت کند. او می‌دانست که مردم در خیابان تشنه هستند و با اســتفاده از راه‌های خلاقانه‌ نوشیدنی‌های خود را به آن‌ها معرفی می‌کرد. او در میان مردم کوپن پخش می‌کرد و آن‌ها را تشویق می‌کرد که این نوشیدنی را برای اولین بار و به‌طور رایگان میل کنند. او همچنین روی وسیله‌های مختلفی مانند ساعت، تقویم و حتی ترازوهای داروفطریقهی‌ها برند کوکاکولا را چاپ می‌کرد تا مردم نام این برند را در هر جایی که هستند ببینند و با آن آشنا شوند و البته ناگفته نماند که این طریقه تبلیغاتی بسیار موثر بود. در ســال ۱۹۸۴ یک تاجر اهل میسی‌سیپی اولین شخصی بود که به ذهنش رسید این نوشیدنی‌ها را در بطری‌های مخصوص به فطریقه برساند. او ۱۲ عدد از این بطری‌ها را برای کندلر فرستاد اما هیچ پاسخ مثبتی از طرف او دریافت نکرد. کندلر یک تاجر نوآر و فوق‌العاده باهوش بود اما نتوانست متوجه شود که آینده‌ی نوشابه‌ها‌ی کوکاکولا در عرضه‌ کردن آن‌ها در بطری‌های قابل حملی اســت که مصرف‌کنندگان بتوانند آن‌ها را در هرجایی با خود حمل کنند. ۵ ســال بعد دو وکیل به نام‌های بنجامین توماس (Benjamin Thomas) و جوزف وایتهد (Joseph Whitehead) ایده‌ی فروختن نوشابه‌ها داخل بطری‌های مخصوص را بار دیگر مطرح کردند و توانستند کندلر را قانع کنند و حق انحصار فطریقه هر بطری نوشیدنی را به قیمت تنها یک دلار به ثبت رساندند.

المپیک ۱۹۲۸

0057003a c912 4d2c b255 7b87c315f05f داســتان برند: کوکاکولا، فرمول جادویی موفقیت

هیچ‌کس به‌اندازه‌ی رابرت وودراف (Robert Woodruff) نتوانست روی شرکت کوکاکولا و موفقیت آن تأثیر بگذارد. در ســال ۱۹۲۳ یعنی ۴ ســال بعد از زمانی که پدرش ارنست وودراف (Ernest Woodruff) شرکت کوکاکولا را از آسا کندلر خریداری کرد رابرت ریاســت شرکت را بر عهده گرفـــــت. کندلر کوکاکولا را به مردم آمریکا معرفی کرد اما رئیس جدید این شرکت ۶۰ ســال از عمر خود را صرف معرفی برند کوکاکولا به مردم دنیا کرد. وودراف یک نابغه‌ی بازاریابی بود که از هر فرصت‌ مناسبی برای تبلیغات اســتفاده می‌کرد. او در ســال ۱۹۲۸ نوشابه‌های کوکاکولا را برای اولین بار با بازی‌های المپیک که در آمستردام برگزار می‌شد آشنا کرد. وودراف نوشابه‌ها را در بسته‌بندی‌های ۶ تایی عرضه می‌کرد تا مشتری‌ها راحت‌تر بتوانند از نوشابه در منزل یا هنگام رفـــــت‌وآمد اســتفاده کنند. این حرکت نه تنها موفقیت بزرگی برای این شرکت محسوب می‌شد بلکه باعث شد تا این نوشیدنی وارد زندگی‌های مردم شده و جزئی از آن شود.

تصــویری که در بالا مشاهده می‌کنید عــکس یکی از کیوسک‌های کوکاکولا در المپیک ۱۹۲۸ آمستردام اســت. در این عــکس ۳ نفر از فطریقهندگان نوشابه‌های کوکاکولا را مشاهده می‌کنید که لباس و کلاه با لوگوی این برند را به تن کرده‌اند، روی شیشه‌ی این کیوسک نیز نقاشی دیده می‌شود که ویژگی‌های این نوشیدنی را به زبان هلندی برای خریداران ترجمه کرده اســت. نوشابه‌هایی که در این تصــویر می‌بینید همراه با ورزشکاران از آمریکا به هلند سفر کرده‌ بودند.

در ســال ۱۹۴۱ آمریکا وارد جنگ جهانی دوم شد و هزاران شهروند آمریکایی به نیروهای جنگ پیوستند. رابرت وودراف اعلام کرد هر مردی که یونیفرم جنگی به تن داشته باشد یک بطری نوشابه را می‌تواند به قیمت تنها ۵ سنت خریداری کند. در ســال ۱۹۴۳ یکی از ژنرال‌های جنگ یک پیغام ضروری برای شرکت کوکاکولا فرستاد و از آن‌ها درخواســت کرد تا نوشابه‌های خود را با کشتی به مناطق جنگی بفرستند. در دوران جنگ بسیاری از افراد اولین باری بود که این نوشیدنی را امتحان می‌کردند و از طعم و مزه‌ی آن خوششان آمده بود. بعد از به پایان رسیدن جنگ تجهیزات آن‌ها در همان مناطق باقی ماند و مقدمه‌ی ساختن کارخانه‌های نوشابه سازی در کشورهای دیگر فراهم شد. هدف وودراف برای شناساندن این محصول به جهانیان در حال محقق شدن بود و از ســال ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ تعداد کشورهایی که نوشابه‌های کوکاکولا را بسته‌بندی می‌کردند تقریبا ۲ برابر شده بود.

نوشابه‌های فانتا

fbbede4c a024 4f02 a899 d3182a1d3774 داســتان برند: کوکاکولا، فرمول جادویی موفقیت

کوکاکولا بعد از ۷۰ ســال موفقیت با یک برند تصمیم گرفـــــت که طعم نوشیدنی‌های خود را گسترش دهد. و به همین منظور برندهای جدید فانتا در دهه‌ی ۱۹۵۰ و اسپرایت در دهه‌ی ۱۹۶۰ وارد بازار شدند. در همه‌ی این ســال‌ها کوکاکولا محصولات خود را به کشورهای بیشتری صادر می‌کرد و از تبلیغات خلاقانه برای معرفی محصولات اســتفاده می‌کرد.

نوشابه‌های رژیمی

3d7799a7 bbfd 4050 95bb 2f23786bee51 داســتان برند: کوکاکولا، فرمول جادویی موفقیت

در دهه‌ی ۱۹۸۰ شرکت کوکاکولا محصول جدیدی تحت عنوان نوشابه‌های رژیمی یا Diet Coke را به بازار عرضه کرد. این نوشیدنی‌ها توانستند در طی ۲ ســال عنوان بهترین نوشیدنی کم‌ کالری را از آن خود کنند.

نوشابه‌های کوکاکولا در ســال ۱۹۸۵ با طعم جدیدی وارد بازار شدند. این اولین تغییر طعم در ۹۹ ســال گذشته بود. افرادی که در تست طعم جدید این نوشابه شرکت کرده بودند طعم جدید نوشابه را پسندیدند اما زمانی که این محصولات وارد بازار شدند معلوم شد که مردم علاقه‌ی بیشتری نسبت به طعم قدیمی این نوشابه دارند و درنتیجه این شرکت تصمیم گرفـــــت با همان فرمول قبلی به تولید محصولات خود ادامه دهد.

زندگی شخصی جان پمبرتون

7a9c504f 77e2 4301 9d48 b03b2526e402 داســتان برند: کوکاکولا، فرمول جادویی موفقیت

جان سیث پمبرتون (John Stith Pemberton) در تاریخ ۸ جولای ســال ۱۸۳۱ در ایالت جورجیای آمریکا به دنیا آمد. او وارد دانشگاه پزشکی جورجویا شد و در ســال ۱۸۵۰ و در سن ۱۹ ســالگی در رشته‌ی داروسازی فارغ‌التحصیل شد. او درســال ۱۸۵۳ با یکی از دانشجوهای همان دانشگاه به نام آن الیزا کلیفورد لوییس (Ann Eliza Clifford Lewis) ازدواج کرد و تنها فرزندشان در ســال ۱۸۵۴ به دنیا آمد. پمبرتون در جنگ کلمبوس با اصابت گلوله به قفسه‌ی سینه‌اش مجروح شد و بعد از این اتفاق برای تسکین دردهایش به مورفین اعتیاد پیدا کرد. او در ســال ۱۸۶۶ و زمانی که دنبال پیدا کردن دارویی برای تسکین دردهای خود بود توانست به ترکیب جدیدی که از دانه‌های کولا به دست می‌آمد برسد. این داروی جدید به‌عنوان دارویی برای آرام کردن اعصاب تبلیغ می‌شد.

مدتی بعد از پمبرتون خواســتند که ترکیبات داروی خود را عوض کند. او با کمک یکی از دوستان داروساز خود تلاش کرد دارویی با ترکیبات جدید ارائه کند. او زمانی که مشغول آزمون و خطا برای تولید نوشیدنی جدید خود بود به‌صورت اتفاقی یک لیوان آب گازدار را با شربت اصلی ترکیب کرد. از آنجایی که نوشیدنی‌های گازدار در آن زمان بسیار محبوب بودند بنابراین پمبرتون تصمیم گرفـــــت که محصول جدید خود را نه به‌عنوان دارو بلکه به‌عنوان نوشیدنی به بازار عرضه کند.

7f4a3be8 7a4b 41f9 8da6 7a9602076f94 داســتان برند: کوکاکولا، فرمول جادویی موفقیت

فرنک رابینسون نام و لوگوی این محصول جدید را پیشنهاد داد و این لوگو را به‌صورت دستی روی تمام بطری‌ها و تبلیغات طراحی کرد. این نوشیدنی در آن زمان به نوشیدنی سرحال کننده‌ای معروف شده بود که سردرد و اعصاب را تسکین می‌داد و خستگی را از بین می‌برد. مدت کمی بعد از وارد شدن Coca-Cola به بازار پمبرتون مریض شد و برای تهیه‌ی داروی گران‌قیمت مورفین به پول احتیاج داشت بنابراین تصمیم گرفـــــت که اختراع خود را بفطریقهد. او معتقد بود که این نوشیدنی روزی به یک نوشیدنی جهانی تبدیل خواهد شد و دوست داشت که بخشی از مالکیت آن را برای پسرش به ارث بگذارد. اما پسر او پول حاصل از فطریقه را به سهم مالکیت ترجیح داد و درنتیجه کل حق امتیاز آن به آسا کندلر فروخته شد.

جان پمربتون در ماه آگوست ســال ۱۸۸۸ و تنها چند ماه بعد از فروختن اختراع خود در اثر ابتلا به بیماری سرطان معده درگذشت.

حقایقی جالب در مورد برند کوکاکولا

ab501c1e 9b30 492b 971e ec1da3b3689b داســتان برند: کوکاکولا، فرمول جادویی موفقیت

  • نوشابه‌های کوکاکولا تنها در دو کشور کره شمالی و کوبا فروخته نمی‌شوند.
  • تعداد نوشیدنی‌هایی که این برند تولید می‌کند به‌اندازه‌ای زیاد اســت که اگر تصمیم بگیرید همه‌ی آن‌ها را امتحان کنید باید این کار را هر روز به مدت ۹ ســال ادامه دهید.
  • اگر تمام قطره‌های تولید شده از نوشیدنی‌های کوکاکولا را در بطری‌های ۸ اونسی (حدود ۲۲۷ گرم) بریزیم و آن‌ها را پشت سر هم قرار دهیم می‌توانیم بیش از ۲ هزار بار به ماه سفر کنیم و برگردیم.
  • این برند معتقد اســت که نامش بعد از کلمه‌ی اوکی به‌عنوان دومین کلمه‌ی پرطرفدار در دنیا شناخته می‌شود.
  • مکزیکی‌ها بیشترین مصرف‌کنندگان این برند هستند. هر مکزیکی ســالیانه به‌طور متوسط ۷۴۵ نوشابه کوکاکولا می‌خورد.
  • بابانوئل‌هایی که امروزه با این قیافه آن‌ها را می‌شناسیم به لطف تبلیغات کوکاکولا در دهه‌ی ۱۹۲۰ طراحی شده‌اند.
  • کوکاکولا اولین نوشابه‌ای اســت که در ســال ۱۹۸۵ به فضا رفـــــت.
  • ۹۴ نسبت مردم دنیا لوگوی معروف قرمز و سفید این برند را می‌شناسند و به طور متوسط هر شخص هر ۴ روز یک‌بار کوکاکولا می‌خورد.

وضعیت کنونی برند کوکاکولا

666a4fe5 4352 48d5 9952 23b6268a4874 داســتان برند: کوکاکولا، فرمول جادویی موفقیت

شرکت کوکاکولا در ســال ۲۰۰۹ متعهد شد که فعالیت‌های خود را به‌گونه‌ای تغییر دهد که تأثیر مثبت بیشتری روی سبک زندگی مردم داشته باشد. در راســتای این هدف آن‌ها تصمیم گرفـــــتند تا نوشیدنی‌های متفاوتی را برای هر سبک زندگی تولید کنند، حمایت بیشتری از برنامه‌های مرتبط با سلامتی داشته باشند و با بازیافت کردن بسته‌بندی‌هایشان به حفظ محیط زیست کمک کنند. این شرکت همچنین به فعالیت‌های حمایتی خودش از رویدادهای ورزشی مانند جام جهانی فوتبال FIFA و مسابقات المپیک لندن و برزیل ادامه داده اســت.

امروزه حدود ۱.۹ میلیارد بطری نوشابه‌ی کوکاکولا در سراسر جهان به فطریقه می‌رسد و ارزش این برند به ۸۳.۸ میلیارد دلار رسیده اســت. این یعنی ارزش آن از برندهایی مانند پپسی، ساب‌وی و کی‌اف‌سی نیز بیشتر اســت. یکی از عوامل موفقیت این برند تبلیغات خلاقانه و گسترده‌ی آن اســت. این برند حتی از اپل و مایکروسافت نیز هزینه‌ی بیشتری بابت تبلیغات خود پرداخت می‌کند و روزبه‌روز به تعداد محصولات و مصرف‌کنندگان آن افزوده می‌شود.

جدیدترین و داغترین مطالب دنیای جالب تکنولوؤی ها در سایت توما
مطالب گوناگون از از اخبار دنیای وب و تکنولوژی

نوشته داســتان برند: کوکاکولا، فرمول جادویی موفقیت اولین بار در مجله آنلاین توما. پدیدار شد.

اشتراک در شبکه اجتماعی

گوگل پلاس فیسبوک تویتر لینکدین دیگ کلوب فیسنما